Când şi cum folosim suplimentele multivitaminice Când şi cum folosim suplimentele multivitaminice
Cel mai bun mod de a vă asigura necesarul de vitamine şi de minerale este prin alimentaţie şi nu prin suplimente, atrag atenţia nutriţioniştii.... Când şi cum folosim suplimentele multivitaminice

Cel mai bun mod de a vă asigura necesarul de vitamine şi de minerale este prin alimentaţie şi nu prin suplimente, atrag atenţia nutriţioniştii. Un supliment multivitaminic sau multimineral care vă asigură aproape 100% din recomandările nutriţionale poate fi, uneori, benefic în cazul în care dieta adoptată nu cuprinde o varietate largă de alimente, doctorul vă recomandă sau există cazuri de carenţe în trecut. Cel mai bine, înainte de a lua orice supliment alimentar, este indicat să discutaţi cu medicul de familie sau cu un dietetician acreditat. De asemenea, este recomandat să nu luaţi cantităţi mai mari decât cele prescrise, fiindcă şi vitaminele pot fi dăunătoare, dacă sunt luate în mod excesiv.

Poziţia privilegiată a alimentelor

Alimentele prezintă o serie de avantaje pe care nicio pastilă nu le poate oferi, de exemplu:

– Alimentele sunt complexe. Acestea conţin o varietate de substanţe de care organismul uman are nevoie. O portocală, de exemplu, furnizează mai mult decât binecunoscuta vitamina C. Aceasta conţine şi betacaroten, calciu şi o serie de alte substanţe nutritive.

– Alimentele furnizează fibre. Fibrele sunt importante pentru digestie şi pot contribui la prevenirea unui spectru larg de boli, din care face parte şi diabetul. De asemenea, studiile anunţă că suplimentele nu furnizează un aport adecvat de fibre.

-Alimentele conţin fitoncide. Fructele şi legumele conţin compuşi numiţi fitoncide de tipul licopenelor şi flavonoidelor. Fitoncidele sunt compuşi produşi în mod natural de către plante pentru a se proteja de virusuri şi bacterii. Spre deosebire de vitamine şi minerale, în cazul fitoncidelor nu există o valoare nutritivă cunoscută, dar pot proteja împotriva unor boli extrem de grave, cum ar fi cancerul sau osteoporoza.

Cine are nevoie de suplimente?

O dietă echilibrată asigură cantităţi adecvate de vitamine şi minerale. Există totuşi categorii de persoane care au nevoie de suplimente vitaminice şi minerale, fie din cauză că organismul nu le absoarbe cantităţile necesare din alimentaţie, fie pentru că suferă de o boală cronică. Dacă aţi depăşit 60 de ani, organismul dumneavoastră se poate să nu mai fie capabil să absoarbă vitamine din complexul B sau vitamina D, aşadar este necesară suplimentarea. Mai mult, la femeile aflate în perioada post-menopauză, aproape toţi nutriţioniştii recomandă un aport mărit de calciu şi vitamina D, pentru a elimina riscul de fragilizare a oaselor şi, implicit, de apariţie a osteoporozei. Şi persoanele care consumă în mod excesiv alcool ar trebui să îşi suplimenteze consumul de vitamine şi de minerale fiindcă o cantitate mare de alcool în sânge afectează absorbţia tiaminei, folatului, zincului şi a vitaminelor A şi D. De asemenea, dacă vă pregătiţi să concepeţi un copil aveţi nevoie de cantităţi mari de acid folic, formă sintetică a folatului, care previne defectele de tipul spină bifidă la făt. Şi suplimentele cu calciu şi fier sunt indicate pe perioada gravidiei deoarece femeile pot prezenta simptome ale anemiei.

Excesul de vitamine sau minerale, la fel de rău ca şi carenţa

Doza zilnică de vitamina A recomandată de specialişti se încadrează între 0,6-0,8 mg pentru adulţi, doză maximă admisă fiind de 1,5 mg pe zi. Luată în cantităţi excesive pe timpul sarcinii, vitamina A poate deveni toxică, provocând oboseală excesivă şi stări de somnolenţă. Mai mult, alăturată unui consum inadecvat de alte vitamine (B3, E sau D), aceasta poate duce la avorturi în stadii avansate ale sarcinii, atenţionează medicii specialişti.

De asemenea, hipercalcemia, sau excesul de calciu, poate avea ca afecte: pietre la rinichi, deranjamente stomacale şi flatulenţă, intoxicaţii şi constipaţie.

Studiile spun că fierul în exces poate creşte riscul de cancer prin faptul că produce radicali liberi. Cu cât există mai mult fier, cu atât mai mulţi radicali liberi vor fi produşi. Aceştia oxidează ADN-ul celular şi cresc astfel riscul de cancer.

La copii, excesul de vitamine din complexul B poate duce la maturizare şi pubertate precoce, precum şi la tulburări ale somnului.

Trebuie să reţineţi că niciun produs suplimentar nu conţine doza maximă de vitamină existentă într-un produs natural şi că, în lipsa unor analize de specialitate, şi a unei prescripţii date de un specialist, suplimentele multivitaminice sau multiminerale pot produce, uneori, mai mult rău decât bine.

Text: Cătălina Buzdun-Rafaila

Foto: Shutterstock