CĂTINA: 20 de recomandări pentru sănătate CĂTINA: 20 de recomandări pentru sănătate
Cătina este o plantă complexă, bogată în antioxidanți și acizi grași Omega-3, Omega-6 și Omega-9. Aceasta e folosită de secole în scop terapeutic, dar... CĂTINA: 20 de recomandări pentru sănătate

Cătina este o plantă complexă, bogată în antioxidanți și acizi grași Omega-3, Omega-6 și Omega-9. Aceasta e folosită de secole în scop terapeutic, dar cercetătorii și fitoterapeuții găsesc în continuare proprietăți benefice de care nu știau. LEACBUN.RO vă expune într-un nou articol 20 de recomandări ale cătinei. 

Cu peste 60 de substanțe antioxidante, 20 de minerale și acizi grași, cătina este recomandată de specialiști într-un spectru larg de afecțiuni. Bogată în aminoacizi, vitamine din complexul B (B1 și B2) și vitaminele A, C, K, E, cătina poate fi utilizată în:

  • Tulburări gastro-intestinale, inclusiv ulcer gastric
  • Infecții și afecțiuni cutanate
  • Probleme ale ochilor și de vedere
  • Protejarea sănătății colonului
  • Funcționarea corectă a sistemului nervos
  • Tratarea stărilor și a simptomelor astmatice
  • Reducerea semnelor lăsate pe piele de boli precum rujeolă sau vărsat- de-vânt
  • Scăderea colesterolului „rău”
  • Reducerea senzației de foame
  • Îmbunătățirea aspectului pielii și părului
  • Neutralizarea radicalilor liberi
  • Sprijinirea sistemului uro-genital
  • Creșterea vitalității celulare
  • Reducerea inflamațiilor
  • Creșterea imunității
  • Prevenirea diverselor tipuri de cancer
  • Încetinirea procesului de îmbătrânire
  • Stimularea membranelor mucoasei digestive
  • Sprijinirea activității organelor interne
  • Reducerea steatozei hepatice (tratarea așa-zisului ficat gras)

Cătina poate fi consumată în mai multe feluri, de exemplu în stare pură, cu miere, în formă de pulbere, suc, ulei, vin, gem, ceai, tinctură, capsule etc.

Preparate pe bază de cătină

Sirop de cătină

Ingrediente:

– 500 grame cătină;
– 250 grame miere;
– 350 grame zahăr brun;
– o jumătate de linguriţă cu sare;
– 600 ml apă.

Lăsați cătina timp de o săptămână la congelator, după aceea o scoateți și puneți deasupra 250 grame zahăr și 1/2 linguriță sare. O lăsați peste noapte cu zahărul și sarea, a doua zi o puneți în blender și o omogenizați cu 400 ml apă. După ce fructele s-au zdrobit, strecurați amestecul prin sită, adăugați 200 ml apă, mai blenduiți odată și iarăși strecurați. Se adaugă la sfârșit mierea și restul de 100 grame zahăr și se amestecă bine. Se bagă la frigider și se consumă timp de o săptămână, câte două lingurițe înainte de fiecare masă.

Ceai de cătină

Într-un litru de apă adăugați o crenguță de 30-40 bobițe de cătină. Le lăsăm să dea în clocot, iar apoi peste noapte le lăsăm la infuzat cu capac. Îl consumăm a doua zi, până după-amiaza, nu mai târziu pentru că e posibil să afecteze stomacul peste noapte.

Cremă cu ulei de cătină

De la erupții cutanate banale, până la psoriazis, cătina remediază orice afecțiune a pielii. Pentru îngrijirea pielii sensibile, problematice, vă recomandăm să vă realizați singuri în casă o cremă cu ulei de cătină. Mai întâi cumpărați dintr-un magazin naturist un ulei de cătină și o cremă bio cu plante, poate fi de gălbenele, de aloe vera, cu extracte naturale. Amestecați apoi crema cu 15 picături de ulei de cătină și puneți-o la loc uscat și răcoros pentru a-și menține proprietățile. Utilizați pe față și pe corp, în zonele cu piele sensibilă, de câte ori simțiți nevoia de hidratare intensă.

Atenţie! Cătina este contraindicată pentru bolnavii cu colecistită acută, pancreatită, diaree cronică. La bărbaţi, cătina albă poate provoaca prostatită adenomatoasă, iar la femei mastopatie din cauza conţinutului de fitohormoni.

Text: Cătălina Buzdun-Rafailă