Ora se schimbă, la fel și organismul! 5 aliați pentru a trece mai ușor în sezonul rece Ora se schimbă, la fel și organismul! 5 aliați pentru a trece mai ușor în sezonul rece
În ultimul sfârșit de săptămână din această lună, în noaptea dintre 29 și 30 octombrie, vom trece la ora de iarnă. Ziua de duminică... Ora se schimbă, la fel și organismul! 5 aliați pentru a trece mai ușor în sezonul rece

În ultimul sfârșit de săptămână din această lună, în noaptea dintre 29 și 30 octombrie, vom trece la ora de iarnă. Ziua de duminică va avea, astfel, 25 de ore și va fi cea mai lungă zi din an. După trecerea la sezonul rece și acomodarea cu schimbarea de temperatură, organismul nostru trebuie să treacă acum printr-o nouă provocare: privare de lumină naturală. Cum să ne adaptăm mai ușor ne învață nutriționistul Corina Zugravu, specialist LEACBUN.RO

Organismul nostru trece printr-o perioadă de tranziție, fapt ce se resimte asupra dispoziției și stării noastre generale. Cele mai frecvente reacții sunt oboseala accentuată, irascibilitate, anxietate, tulburări de somn, nivel crescut de stres, lipsă de energie, disconfort general, dureri de cap și chiar dereglări hormonale. Schimbarea orei poate, de asemenea, intensifica problemele celor care suferă de depresie și boli cardiace. Toate aceste modificări în ritmul nostru biologic necesită o perioadă de timp de adaptare. Iar pentru a depăși aceste stări, nutriționiștii recomandă odihnă și o alimentație bogată în fructe și legume, cu un aport ridicat de elemente nutritive.

„Trecerea la ora de iarnă și schimbarea orei de trezire reprezintă factori de stres pentru organismul nostru. Deși este un proces care în situații normale necesită o perioadă relativ scurtă de acomodare, de maximum o săptămână, este important ca această adaptare să fie sprijinită printr-un program de odihnă corespunzător, o alimentație echilibrată și o activitate fizică susținută, pentru a ne ajuta să reintrăm în formă într-un timp cât mai scurt”, spune dr. Corina Zugravu, președintele Centrului de Studii despre Bere, Sănătate și Nutriție.

Fructele oleaginoase, surse bogate de vitamine și minerale

Fructele oleaginoase sunt surse bogate de vitamine și minerale, ce asigură un nivel crescut de energie al organismului. Acestea conțin uleiuri și grăsimi sănătoase și au un aport nutritiv extraordinar, de aceea sunt un aliment ideal în această perioadă a anului. Eventualele stări de iritabilitate și de oboseală generate de schimbarea orei pot fi diminuate datorită conținutului ridicat de magneziu pe care oleaginoasele îl conțin. De asemenea, magneziul este un foarte bun stimulent pentru funcționarea normală a sistemului imunitar. Serotonina eliberată prin anumite fructe oleaginoase, precum nucile, are un rol extrem de important pentru buna noastră funcționare fizică și psihică. Se recomandă ca oleaginoasele precum migdalele, fisticul, nucile caju și cele braziliene, castanele, nucile sau alunele să fie consumate în formă cât mai naturală, fără a interveni termic asupra lor și fără a le adăuga alte ingrediente, cum ar fi sarea.

Berea, consumată moderat, poate combate problemele legate de somn

Berea este o băutură cu multiple calități, în special datorită faptului că este fabricată din ingrediente 100% naturale. Cerealele sunt ingredientele de bază ale berii și o îmbogățesc cu vitaminele de tip B, precum niacina (B3), riboflavina (B2), piridoxina (B6) și acidul folic (B9), care ne ajută să facem față mai bine schimbărilor din bioritmul nostru. Totodată, în combinație cu alte ingrediente din compoziția berii, precum vitamina B2 și acidul nicotinic, hameiul contribuie la o instalare mai rapidă a stării de somnolență, prin relaxarea vaselor de sânge, ceea ce induce somnul. În plus, datorită hameiului, berea conține antioxidanți care alături de vitaminele B redau o stare de bine organismului  și contribuie la întărirea sistemului imunitar. Beneficiile pentru organism ale acestei băuturi, aportul de vitamine, fibre și nutrienți pot apărea însă doar atunci când este consumată cu moderație. Un consum moderat de bere înseamnă 330 ml/zi în cazul femeilor și 660 ml/zi în cazul bărbaților, cu o concentrație alcoolică de maxim 5%.

Vitamina C o luați din kiwi și ardei gras roșu

Vitamina C redă energia organismului pe durata întregii zile, întărește sistemul imunitar și ajută la absorbția fierului, un mineral vital pentru transportul oxigenului și al substanțelor nutritive în corp. În plus, vitamina C este un aliat de nădejde al organismului în sezonul rece, pentru prevenirea răcelilor, dar și pentru combaterea oboselii, stresului, depresiei sau episoadelor de insomnie, cu precădere în momentul în care organismul nostru duce lipsă de lumină naturală. În topul celor mai bogate surse de vitamina C se află kiwi și ardeiul gras roșu, care au un conținut de vitamina C mai mare decât o portocală.

Consumați ceai negru…

Ceaiul negru are o cantitate foarte mare de antioxidanți, care luptă cu radicalii liberi, mențin circulația periferică la un nivel normal și constant, îmbunătățind astfel rezistența organismului la frig.

Bun stimulent pentru sistemul imunitar, ceaiul negru nu este însă recomandat în doze mari, două cani pe zi fiind maximul recomandat de specialiști, deoarece conține o doză semnificativă de cofeină. Nu consumați ceai negru dacă suferiți de hipertensiune, hiperactivitate, sindromul picioarelor neliniștite, decât dacă vă recomandă un specialist!

… sau ceai de portocale!

Ceaiul din coji de portocale are un conținut mare de vitamina C și un gust minunat, de iarnă. Se pun la fiert cojile de la două portocale, când dă în clocot se strecoară, se lasă un pic la răcit, se adaugă miere și scorțișoară. Dacă nu știați, și scorțișoara conține nutrienți importanți: vitamina A  și C, calciu, mangan, magneziu, fibre.

Citește și15 motive pentru care ar trebui să urmezi o cură cu spirulină

Text: Cătălina Buzdun-Rafailă