Psiholog Monica Burcea: “Una din 10 persoane suferă de astenie de toamnă”
Odată cu venirea toamnei, mulţi dintre noi se confruntă cu schimbări la nivel psihologic. Stările de iritare şi somnolenţă sunt doar doi dintre inamicii... Psiholog Monica Burcea: “Una din 10 persoane suferă de astenie de toamnă”

Odată cu venirea toamnei, mulţi dintre noi se confruntă cu schimbări la nivel psihologic. Stările de iritare şi somnolenţă sunt doar doi dintre inamicii noştri de toamnă. Totuşi, chiar şi pentru acestea există soluţii, iar un psiholog este cel mai în măsură să ne dea sfaturi în această privinţă. Monica Burcea, psiholog clinician şi psihoterapeut, ne spune cum să ameliorăm aceste stări în mod natural.

Leacbun.ro: Este adevărat că, odată cu venirea toamnei şi a sezonului rece, se aprofundează depresia, creşte anxietatea, iar iritabilitatea este înaltă?

Psiholog Monica Burcea: Anotimp de tranziţie, toamna aduce schimbări bruşte de temperatură, ploi, vreme instabilă şi toate aceste aspecte se răsfrâng asupra organismului uman. Potrivit studiilor, una din 10 persoane suferă de aşa-numita astenie de toamnă, care se manifestă prin stările menţionate: iritabilitate, lipsă de vitalitate, somnolenţă, apatie, stări de tristeţe sau episoade de depresie uşoară. Astenia de toamnă nu poate fi considerată o boală în sine, ea fiind de fapt un proces de readaptare a organismului la anotimpul rece. În general stările care descriu aşa-numita astenie de toamnă sunt legate de variaţiile de temperatură, de micşorarea zilei şi de schimbările prin care natura trece. De asemenea, cantitatea scăzută de lumină şi soare, cât şi o dietă necorespunzătoare sau orele insuficiente de somn pot acentua aceste stări.

Leacbun.ro: Ce schimbări se produc în organism?

Psiholog Monica Burcea: Din cauza că nu mai primeşte la fel de multă lumină ca vara, corpul nostru începe să secrete mai multă melatonină şi astfel apar stările de somnolenţă, lipsa de chef de muncă, devitalizarea. Nivelul melatoninei în sânge creşte începând cu apusul soarelui, atinge maximum puţin după miezul nopţii, scade în zori, pentru a atinge în plină zi o valoare apropiată de zero. Prin urmare, melatonina este hormonul care, secretat în cantitate normală, ajută la un somn optim şi odihnitor pe timpul nopţii însă micşorarea zilei îndeamnă organismul să îl producă mult mai devreme.

“Meteosensibilitatea influenţează starea de sănătate”

Leacbun.ro: Este meteosensibilitatea o problemă cu care se confruntă diverse persoane sau mai degrabă este vorba de autosugestie?

Psiholog Monica Burcea: Dacă odată cu instalarea toamnei simţiţi schimbările de temperatură până „în măduva oaselor”, există posibilitatea să fiţi meteosensibili. Meteosensibilitatea nu este un mit, are legătură directă cu starea de sănătate a organismului şi se spune că atacă „la punctul slab” al organismului. Din cauza meteosensibilităţii, multe persoane se pot confrunta cu variaţii ale tensiunii arteriale şi probleme circulatorii, dureri de cap şi stări de epuizare fizică, somnolenţă, depresii, ameţeli, dificultăţi de concentrare sau insomnie, la dureri osteoarticulare. Copiii care suferă de meteosensibilitate sunt somnolenţi şi iritabili.

Leacbun.ro: Sunt femeile mai afectate decât bărbaţii de astenia de toamnă şi de alte forme de tulburări sezoniere de dispoziţie?

Psiholog Monica Burcea: Într-adevăr, astenia de toamnă se pare că este de 3 ori mai frecventă în cazul femeilor decât al bărbaţilor şi este mai des întâlnită în cazul persoanelor care locuiesc în oraşe. Toamna este prin definiţie un anotimp al „culegerii roadelor” şi astfel tendinţa este aceea de a munci mai mult, este anotimpul începerii şcolilor şi al grădiniţelor şi astfel cuplul se poate vedea nevoit să îşi direcţioneze o bună parte a energiei şi a timpului către alte aspecte ale vieţii. În cazul femeilor, scăderea libidoului poate fi întâlnită mai des toamna datorită presiunii generate atât de factorii externi (copiii, începerea şcolilor, pregătiri pentru iarnă) cât şi de factorii interni (schimbările aferente adaptării organismului la anotimpul rece).

Leacbun.ro: Există remedii naturale antistres pe care le putem adopta în această perioada?

Psiholog Monica Burcea: Remediile antistres ar putea însemna alimentaţie echilibrată (ronţăit cât mai puţin în faţa televizorului), scurte plimbări în aer liber, alegerea de a nu petrece ore întregi în faţă calculatorului sau a televizorului, ieşirile sau întâlnirile cu oameni plăcuţi, pozitivi. Este important să ne dăm seama cu ce asociem toamna şi să îndrăznim să-i găsim „calităţi” noi.

Leacbun.ro: Putem face exerciţii de autosugestionare care ne-ar putea induce o stare de pozitivism?

Psiholog Monica Burcea: În primul rând ar fi indicat să nu plecăm de la premisa că vremea de afară este inamicul nostru. Toamna are farmecul ei aparte pe care îl putem simţi dacă ieşim din credinţele limitative că înseamnă doar tristeţe, melancolie, apatie.

Leacbun.ro: Ce alimente au proprietăţi benefice pentru sistemul nervos? Dar ceaiuri sau plante?

Psiholog Monica Burcea: Astenia de toamnă poate fi ameliorată acordând atenţie alimentaţiei. Statul în casă predispune la ronţăit, consum excesiv de dulciuri, ceea ce poate duce la dereglări ale metabolismului (scăderi sau creşteri bruşte ale glicemiei) sau la acumularea de kilograme în plus.

Este recomandabil să consumăm fructe şi legume pentru evitarea carenţelor de vitamine. În general sunt indicate ceaiurile calmante. Persoanele care suferă din cauza vremii pot apel acu încredere la sunătoare, deoarece planta are efect antidepresiv, generează un tonus psihic pozitiv, vioiciune şi optimism.

Leacbun.ro: Ce fel de activităţi recomandați în această perioadă pentru o stare de bine?

Psiholog Monica Burcea: Menţinerea unei vieţi sociale este foarte importantă: păstrarea legăturii cu grupul de prieteni, ieşirile în oraş pot fi relaxante şi reconfortante. De asemenea, este recomandat să petrecem cât mai mult timp afară, chiar şi atunci când este înnorat. Efectul luminii naturale este foarte important. Mişcarea este şi ea binevenită: plimbări prin parc, alergare. Este de mare ajutor să alocăm timp şi cuplului: activităţile desfăşurate împreună, comunicarea, planurile de viitor ne apropie şi ne ajută să ne destindem. A sta în aceeaşi camera nu înseamnă şi a petrece timp unul cu celălalt. Cu puţină atenţie asupra propriilor alegeri, putem avea o toamnă frumoasă, liniştită şi un plus de energie în fiecare zi.

Text: Andreea Drăgan

Foto: Shutterstock